Eligibilitate
METODOLOGIA DE SELECŢIE A GRUPULUI ŢINTĂ
A.În cadrul prezentei cereri
de propuneri de proiecte, grupul ţintă
este format din minim 220 persoane
fizice (şomeri, persoane inactive, persoane care au un loc de muncă şi
înfiinţează o afacere în scopul creării de noi locuri de muncă) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a.
intenţionează să înfiinţeze o afacere nonagricola în mediul urban din cele 7
regiuni mai puţin dezvoltate din România (Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud
Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest şi Centru);
b.
au reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau urban din Regiunile mai puţin
dezvoltate ale României: V, NE, SE, S, SV, NV şi C;
c.
au vârsta de minimum 18 ani şi maximum 65 ani (nu este pensionar);
d.
posedă cetăţenia română;
e.
fac dovadă domiciliului sau rezidenţei în străinătate în ultimele 12 luni până
la momentul înscrierii în grupul ţintă;
f.
demonstrează experienţă antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei
societăţi comerciale în străinătate, precum şi prin documente care să ateste
experienţă specifică în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin
intermediul programului, SAU
demonstrează capacitatea tehnică şi profesională printr-un contract de muncă
sau de colaborare ori alt document similar, în domeniul în care doreşte să
iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului, SAU demonstrează cunoştinţele de specialitate prin documente
recunoscute de statul român, care să ateste absolvirea de studii de
specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior din străinătate,
ori prin alte documente ce certifica absolvirea unor cursuri de scurtă durata
în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului;
g.
nu aparţin categoriei de tineri NEETs (care nu urmează nicio formă de
învăţământ şi nici nu au un loc de muncă) cu vârstă între 16 – 24 ani.
În
înţelesul prezentului ghid, persoanele inactive sunt persoanele cu vârstă
cuprinsă între 18 şi 65 de ani care nu se încadrează nici în populaţia ocupată
şi nici în cea aflată în şomaj (de ex. studenţi, persoane casnice). Pensionarii
nu fac parte din grupul ţintă al prezentului apel.
Categoria
„persoane care au un loc de muncă şi înfiinţează o afacere în scopul creării de
noi locuri de muncă” include şi persoanele care desfăşoară o activitate
independentă (persoane fizice autorizate, titulari ai întreprinderilor
individuale şi membri ai întreprinderilor familiale).
B. Condiţie suplimentară pentru participarea la cursul Competenţe
antreprenoriale: persoana să nu fi urmat cursul Competenţe antreprenoriale, iar
persoanele care au mai participat la acest curs (în formă autorizată de CCI CS)
vor fi selectate doar pentru acordarea serviciilor de consultanţă pentru
întocmirea planului de afaceri, urmând că apoi să poată participa la selecţia
de idei de afaceri din cadrul subactivitatii 1.4.
C. Dacă numărul de persoane
interesate şi selectate este mai mare de 220 se va majora numărul de cursanţi
la peste 20 de cursanţi/grupă, numărul grupelor rămânând neschimbat (11).
D. Criteriile de selecţie
vizează motivarea şi asigurarea gradului de implicare a persoanelor în
activităţile proiectului şi asigurarea unor grupe de curs cât mai omogene
(alcătuirea grupelor de curs în funcţie de domeniile de interes pentru
realizarea planurilor de afaceri, relevate de analiză chestionarelor).
Criteriile primare de selecţie se referă la respectarea condiţiilor de la
punctul A.
E. Condiţii de eligibilitate pentru întreg grupul ţintă - la selecţie
pot participa persoanele care respectă cumulativ condiţiile de la punctul A.
F. Condiţii de eligibilitate
pentru cursanţi - la selecţia pentru cursul Competenţe antreprenoriale pot
participa persoanele înregistrate în grupul ţintă (de la punctul E) care nu au
mai urmat cursul Competenţe antreprenoriale în formă autorizată/furnizată de
CCI CS.
G. Modalităţi de selecţie -
persoanele din grupul ţintă vor fi selectate din rândul persoanelor interesate
care: -au completat chestionarele aferente analizei preliminare; - au contactat
Solicitantul şi Parteneriii 1 şi 2, pentru înscrierea în proiect în urma
anunţurilor din presă cu acoperire la nivelul Italiei şi României; - au
contactat Parteneriii 1 şi 2 pentru înscrierea în proiect în urma
networkingului din Italia (regiunea Lazio şi Piemonte), derulat în special de
cei 4 Experţi selecţie şi evidenţă grup ţintă (P1 şi P2).
H. Etape de realizare a procesului de
selecţie:
a. Lansarea selecţiei – va
fi realizată în cadrul subactivităţii de informare (1.1) prin publicarea anunţurilor
(presa scrisă şi radio), distribuirea de materiale de promovare şi publicarea
pe site-urile solicitantului şi partenerilor.
b. Depunerea dosarelor de candidatură - pentru
informaţii va invităm să accesaţi link-ul http://diasporastartup.blogspot.ro/p/dosar-candidatur.html
c. Verificarea dosarelor de candidatura de
către Experţii selecţie şi evidenţă grup ţintă, care vor informa candidaţii
dacă mai sunt necesare completări ale dosarului. Experţii selecţie şi evidenţă
grup ţintă vor verifica dosarele din perspectiva: -Condiţiilor de eligibilitate
a candidaţilor; -Corectitudinii/completitudinii dosarului: acesta conţine toate
documentele în forma solicitată.
d. Analiza dosarelor şi validarea selecţiei
– Experţii selecţie şi evidenţă grup ţintă vor analiza dosarele şi vor selecta
persoanele care îndeplinesc condiţiile de mai sus, iar în cazul în care există
neclarităţi în privinţa unor persoane vor fi solicitate documente suplimentare.
După
finalizarea selecţiei, rezultatele vor fi publicate pe site-urile
solicitantului şi partenerilor şi vor fi aduse la cunoştiinţă persoanelor. Se
vor comunica motivele respingerii (care vor fi obiective – neîndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate) către toţi participanţii respinşi, iar aceştia
vor putea contesta aceste motive, în termen de 5 zile lucrătoare având
posibilitatea de a aduce justificări suplimentare.
I. Procesul de selecţie descris mai sus
asigură: transparenţă (selecţia se bazează pe reguli şi proceduri clar
stabilite şi neechivoce, despre care sunt informaţi în prealabil toţi
participanţii, fiind asigurată şi comunicarea tuturor deciziilor), echidistantă
(toate persoanele şi toate dosarele depuse sunt tratate în mod egal, evaluate
în mod imparţial pe baza criteriilor stabilite în metodologie, indiferent de
rasă, naţionalitate, etnie, limba, religie, categorie socială, convingeri, sex,
orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasa, infectare
HIV, apartenenţa la o categorie defavorizată sau orice alt criteriu asemănător)
şi obiectivă (criteriile sunt clare şi obiective – condiţiile pentru
neselectare fiind cele din Ghidul POCU 3.7).
Condiţii
de eligibilitate pentru beneficiarii programului
a) Pot
beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
b) sunt
legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
c) reprezentantul
legal al întreprinderii nu a fost supus în ultimii 3 ani unei condamnări
pronunţate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, din motive profesionale
sau etic-profesionale;
d) reprezentantul
legal al întreprinderii nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească
definitivă pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în
alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii
Europene;
e) reprezentantul
legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
f) este
direct responsabilă de pregătirea şi implementarea planului de afaceri şi nu
acţionează că intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
g) nu a
fost subiectul unei decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de
minimis a Comisiei Europene/al unui alt furnizor de ajutor, sau, în cazul în
care a făcut obiectul unei astfel de decizii, această a fost deja executată şi
creanţă a fost integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
h) respectă
condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului – Condiţii specifice „Diaspora
Start-up”, respectiv:
§
angajarea a minimum 2 persoane în cadrul
afacerii finanţate prin schema de minimis;
§
asigurarea funcţionarii întreprinderii
sprijinite prin schema de minimis, pe o perioadă de minimum 12 luni pe perioada
implementării proiectului aferent contractului de finanţare;
§
asigurarea perioadei de sustenabilitate de
minimum 6 luni, în care beneficiarul să asigure continuarea funcţionarii
afacerii, inclusiv cu obligaţia menţinerii locurilor de muncă;
§
respectarea obiectivelor asumate prin planul
de afaceri aprobat în cadrul proiectului.
Schema
de minimis nu poate avea ca obiect următoarele categorii de ajutoare:
v ajutoarele
acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele
pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al
Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în
sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 17/21.01.2000;
v ajutoarele
acordate întreprinderilor care
îşi desfăşoară activitatea
în domeniul producţiei primare de produse agricole,
astfel cum sunt enumerate în Anexă 1 a Tratatului CE;
v ajutoarele
acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul
transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexă nr. 1
a Tratatului CE, în următoarele cazuri:
atunci când valoarea ajutorului este
stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauza achiziţionate
de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauza;
atunci
când ajutorul este
condiţionat de transferarea
lui parţială sau
integrală către producători
primari.
v ajutoarele
destinate activităţilor legate de export către
ţări terţe sau către state
membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate,
ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionarii unei reţele de distribuţie sau
destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
v ajutoarele
subordonate folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
v ajutoarele
pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Afacerile
care fac obiectul planurilor selectate se vor derula în cadrul unor
întreprinderi, așa cum sunt acestea definite în art. 2, alin. 1 și 2 din Legea
nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. Conform acestor
prevederi legale, întreprinderea este „orice formă de organizare a unei
activităţi economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activităţi
de producţie, comerţ sau prestări de servicii, în scopul obţinerii de venituri,
în condiţii de concurenţă, respectiv: societăţi reglementate de Legea
societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, societăţi cooperative, persoane fizice autorizate, întreprinzători
titulari ai unei întreprinderi individuale şi întreprinderile 10 familiale,
autorizate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care desfăşoară activităţi
economice, precum și asociaţii şi fundaţii, cooperative agricole şi societăţi
agricole care desfăşoară activităţi economice”.
Întreprinderile
nou înființate vor trebui să aibă sediul social și, după caz, punctul/ punctele
de lucru în mediul urban, într-una din regiunile mai puțin dezvoltate.
Fiecare
beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze, la cel târziu 6 luni
de la semnarea contractului de ajutor de minimis, cel puțin 2 persoane.
Persoanele
angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod
obligatoriu, domiciliul sau reședința într-una din regiunile mai puțin
dezvoltate, în mediul urban sau rural.
Cheltuielile
aferente înființării și funcționării afacerilor înființate intră sub incidența
ajutorului de minimis.
Valoarea
maximă acordată pentru planurile aprobate este de 40.000 euro/ plan de afaceri,
reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile, și se acordă
numai întreprinderilor înființate de persoanele ale căror planuri de afaceri
sunt aprobate.
Acordarea
acestei finanțări se va realiza în baza unui contract de subvenție, conform
schemei de minimis anexate la prezentul ghid.
Ajutorul
de minimis se va acorda în două tranșe, după cum urmează:
1. tranșa
inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de minimis, așa cum a fost
acesta aprobat pe baza planului de afaceri și prevăzut în contractul de
subvenție încheiat.
2. tranșa
finală reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis, după
ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada că a realizat din activitatea
curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând
minimum 30% din valoarea tranșei inițiale. În cazul în care acest termen nu
este respectat, tranșa finală nu se mai acordă.
După
înființare, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea
pentru o perioadă de minimum 18 luni, dintre care minimum 12 luni în etapa a
II-a.
Toate
plățile aferente înființării și funcționării întreprinderilor nou create
trebuie efectuate în cadrul primelor 12 luni de funcționare.
În
perioada ulterioară de 6 luni, de sustenabilitate, beneficiarul ajutorului de
minimis va asigura continuarea funcționării afacerii și va menține ocuparea
locurilor de muncă create.
Persoanele
care fac parte din echipa de proiect, asociații sau angajații din cadrul
beneficiarului sau partenerilor săi din proiect nu pot avea calitatea de
angajați sau asociați în cadrul întreprinderilor înființate prin proiect.
Persoanele
fizice nu pot avea calitatea de asociat, administrator, reprezentant legal sau
angajat în cadrul a mai mult de o întreprindere înființată în cadrul acestui
program.
În
cazul în care întreprinderea se înființează ca societate reglementată de Legea
societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, și are mai mult de un asociat, 12 persoana al cărei plan de afaceri
a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de asociat
majoritar.
Comentarii
Trimiteți un comentariu