Selecţie planuri de afaceri
METODOLOGIA DE SELECŢIE
A PLANURILOR DE AFACERI
Selecţia se va realiza în 3 paşi:
eligibilitate, calitate şi departajare.
A. Modalităţi de selecţie – planurile de afaceri pot fi depuse de
persoanele din grupul ţintă care au absolvit cursul Competenţe antreprenoriale
sau au beneficiat doar de servicii de consultanţă pentru elaborarea planului de afaceri
sau alte persoane interesate din diaspora care îndeplinesc următoarele condiţii
(criterii de eligibilitate - eliminatorii):
a. planul de afaceri vizează
înfiinţarea unei afaceri nonagricole în mediul urban;
b. persoana care depune planul de
afaceri are reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau urban din Regiunile
mai puţin dezvoltate ale României: V, NE, SE, S, SV, NV şi C;
c. persoana care depune planul de
afaceri are vârsta de minimum 18 ani şi maximum 65 ani (nu este pensionar);
d. persoana care depune planul de
afaceri posedă cetăţenia română;
e. persoana care depune planul de
afaceri face dovada domiciliului sau rezidenţei în străinătate în ultimele 12
luni până la momentul înscrierii în grupul ţintă;
f. demonstrează experienþa
antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi comerciale în
străinătate, precum şi prin documente care să ateste experienţa specifică în domeniul
în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului, sau demonstrează capacitatea tehnică şi profesională
printr-un contract de muncă sau de colaborare ori alt document similar, în domeniul
în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului, sau demonstrează cunostinţele de
specialitate prin documente recunoscute de statul român, care să ateste
absolvirea de studii de specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ
superior din străinătate, ori prin alte documente ce certifica absolvirea unor
cursuri de scurtă durata în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea
vizată în cadrul proiectului.
g. persoana care depune planul de
afaceri nu aparţine categoriei de tineri NEETs (care nu urmează nicio formă de
învăţământ şi nici nu au un loc de muncă) cu vârstă între 16 – 24 ani;
h. planul de afaceri nu se adresează
activităţilor economice enumerate la art. 5 din schema de ajutor de minimis
asociată acestui programului de finanţare Diaspora Start Up;
i.planul de afaceri care prevede
angajarea a minim 2 persoane;
j. valoarea planului de afaceri pentru
care se solicită ajutor de minimis este de maxim 40.000 euro (în lei la cursul
de schimb Inforeuro aferent lunii Octombrie 2016 de 4,453 lei/euro) şi prevede
ca tranşa 1 să fie maxim 75% din finanţarea totală, iar diferenţa până la
valoarea totală a ajutorului de minimis să fie solicitată după ce beneficiarul
face dovada că a realizat din activitatea curentă, în termenul de 12 luni
aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea tranşei
iniţiale. În cazul în care acest termen nu este respectat, tranşă finală nu se
mai acordă.
Persoanele şi planurile de afaceri
care nu îndeplinesc toate condiţiile de eligibilitate, vor fi declarate
respinse.
B.
Criteriile de selecţie
vizează finanţarea unor planuri de afaceri viabile şi de calitate care să
asigure succesul şi sustenabilitatea afacerilor viitoare, să contribuie la
ocuparea unui număr cât mai mare de persoane, să respecte principiile
dezvoltării durabile şi să contribuie la realizarea temelor secundare POCU.
Criteriile de selecţie a planurilor de afaceri sunt organizate în două
categorii: criterii de calitate şi
criterii de departajare.
C.
Criterii de calitate
(maxim 100 puncte)
Ø
Numărul
de locuri de muncă nou create (maxim 10 puncte): 2 locuri de muncă (0 puncte),
3 locuri de muncă (5 puncte), ≥4 locuri de muncă (10 puncte);
Ø
Perioada
de continuare a activităţii şi de menţinere a locurilor de muncă (maxim 10
puncte): timp de minim 18 luni (0 puncte), timp de minim 21 luni (5 puncte),
timp de minim 24 luni (10 puncte);
Ø
Pregătire
în domeniul antreprenorial şi al afacerii (maxim 10 puncte): persoana care
depune planul de afaceri are şi poate demonstra pregătirea în domeniul
antreprenorial sau al afacerii (0 puncte), persoana care depune planul de
afaceri are şi poate demonstra pregătirea în domeniul antreprenorial şi al
afacerii codul CAEN principal (10 puncte);
Ø
Descrierea
afacerii şi a strategiei de implementare a planului de afaceri (maxim 10
puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară,
structurată însă punerea în aplicare este incertă (5 puncte); este clară,
structurată şi poate fi pusă în aplicare (10 puncte);
Ø
Analiza
SWOT a afacerii (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine realizată (0 puncte);
este clară, însă nu se bazează pe o apreciere realistă (2 puncte); este clară
şi bazată pe aprecieri realiste (5 puncte);
Ø
Schema
organizatorică şi politica de resurse umane (maxim 5 puncte): nu este clară şi
nici bine structurată (0 puncte); este clară, bine structurată, însă nu prevede
modalităţi clare de realizare (2 puncte); este clară, bine structurată şi
prevede modalităţi clare de realizare (5 puncte);
Ø
Descrierea
produselor/ serviciilor/ lucrărilor care fac obiectul afacerii (maxim 5
puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară, bine
structurată, însă nu este corelată în totalitate cu achiziţiile propuse în
planul de afaceri (2 puncte); este clară, bine structurată şi este corelată în
totalitate cu achiziţiile propuse în planul de afaceri (5 puncte);
Ø
Analiza
pieţei de desfacere şi a concurenţei (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici
bine realizată (0 puncte); este clară, însă nu se bazează pe o apreciere
realistă/cunoaşterea situaţiei (2 puncte); este clară şi bazată pe o apreciere
realistă/cunoaşterea situaţiei (5 puncte);
Ø
Strategia
de marketing (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0
puncte); este clară, bine structurată, însă nu prevede modalităţi concrete de
realizare (2 puncte); este clară, bine structurată şi prevede modalităţi
concrete de realizare (5 puncte);
Ø
Proiecţii
financiare privind afacerea (maxim 5 puncte): estimarea veniturilor şi
cheltuielilor nu este corectă şi nu este bine structurată (0 puncte); estimarea
veniturilor şi cheltuielilor este corectă, bine structurată, însă are un grad
ridicat de incertitudine (2 puncte); estimarea veniturilor şi cheltuielilor
este corectă, bine structurată, şi are un grad scăzut de incertitudine – mai
multe variante de lucru (5 puncte);
Ø
Bugetul
planului de afaceri (maxim 5 puncte): estimarea cheltuielilor pentru
înfiinţarea şi funcţionarea afacerii nu este corectă şi nu este bine
justificată (0 puncte); estimarea cheltuielilor pentru înfiinţarea şi
funcţionarea afacerii este corectă, însă insuficient de bine justificată (2
puncte); estimarea cheltuielilor pentru înfiinţarea şi funcţionarea afacerii
este corectă şi este bine justificată (5 puncte);
Ø
Contribuţia
la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (maxim 5 puncte): nu sunt
descrise produsele, tehnologiile sau serviciile care contribuie la aplicarea
principiilor dezvoltării durabile (0 puncte); sunt descrise, însă nu este clară
contribuţia la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (2 puncte); sunt
descrise şi este precizată contribuţia la aplicarea principiilor dezvoltării
durabile (5 puncte);
Ø
Contribuţia
la tema secundară POCU sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii
scăzute de dioxid de carbon şi eficientă din punctul de vedere al utilizării
resurselor (maxim 5 puncte): nu sunt descrise activităţile care contribuie la
tema secundară (0 puncte); sunt descrise, însă nu este clară contribuţia la
tema secundară (2 puncte); sunt descrise şi este precizată contribuţia la
realizarea temei secundare (5 puncte);
Ø
Contribuţia
la tema secundară POCU inovare socială (maxim 5 puncte): nu sunt descrise
activităţile care contribuie la tema secundară (0 puncte); sunt descrise
activităţile, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt
descrise activităţile şi este precizată contribuţia la realizarea temei
secundare (5 puncte);
Ø
Contribuţia
la tema secundară POCU utilizarea şi calitatea TIC (maxim 5 puncte): nu sunt
descrise activităţile/soluţiile TIC care contribuie la tema secundară (0
puncte); sunt descrise activităţile/soluţiile TIC, însă nu este clară
contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt descrise activităţile/soluţiile
TIC şi este precizată contribuţia la realizarea temei secundare (5 puncte);
Ø
Contribuţia
la tema secundară POCU cercetare, dezvoltare tehnologică, inovare (maxim 5
puncte): nu sunt descrise activităţile care contribuie la tema secundară (0
puncte); sunt descrise, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2
puncte); sunt descrise şi este precizată contribuţia la realizarea temei
secundare (5 puncte).
D.
Criterii de departajare
– în urma aplicării criteriilor de calitate de la punctul C şi a realizării
unei liste în funcţie de punctaj, se va realiza o departajare a planurilor de
afaceri în funcţie de următoarele criterii:
Ø
maxim
20% din planurile de afaceri selectate să fie din categoria CAEN secţiunea G cu
excepţia grupei 452, restul planurilor de afaceri din această categorie vor fi
respinse (de exemplu la 24 planuri de afaceri, maxim 4 planuri din categoria
menţionată vor fi menţinute pe lista, restul vor fi respinse);
Ø
maxim
30% din planurile de afaceri selectate să aparţină persoanelor care nu au mai
participat la cursul Competenţe antreprenoriale, restul planurilor de afaceri
depuse de această categorie de persoane vor fi respinse;
Ø
minim
10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri care contribuie la
aplicarea principiilor dezvoltării durabile (de exemplu din totalul de 24
planuri de afaceri, minim 3 planuri trebuie să prevadă măsuri concrete de
dezvoltare durabilă, care vor fi ordonate în funcţie de punctajul de la C);
Ø
minim
10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri pentru sprijinirea
tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon şi eficientă
din punctul de vedere al utilizării resurselor;
Ø
minim
10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri de inovare socială;
Ø
minim
25% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri pentru utilizarea şi
calitatea TIC;
Ø
minim
10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri ce vor promova concret
consolidarea cercetării, a dezvoltării tehnologice şi/sau a inovării, prin
derularea de activităţi specifice;
Ø
nu
vor fi finanţate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane
diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemănare în ceea ce priveşte
descrierea segmentului de piaţă, planului de management şi marketing şi bugetul
detaliat;
Ø
planurile
de afaceri propuse spre finanţare vor reflectă realitatea segmentului de piaţă
vizat şi vor fi fundamentate tehnic şi economic, pornind de la informaţii
verificabile în zona geografică de implementare a proiectului – prin excepţie
pot fi selectate planuri de afaceri de tip franciză;
Ø
va
fi verificată eligibilitatea cheltuielilor (subvenţii pentru înfiinţarea
afacerii), valoarea solicitată urmând a fi diminuată cu cuantumul cheltuielilor
neeligibile;
Ø
după
departajarea planurilor de afaceri în funcţie de criteriile a) – l), se va
întocmi lista finală cu planurile selectate şi valoarea lor şi se va realiza
încadrarea în suma maximă totală de 4.274.880 lei pentru 24 planuri de afaceri
(24 x 178.120 lei echivalentul a 40.000 euro la cursul Inforeuro din Octombrie
2016 de 4.453 lei/euro) şi implicit în suma maximă aferentă tranşei iniţiale de
75%, respectiv 3.206.160 lei. Pe lista vor fi minim 24 planuri de afaceri, iar
ultimul plan de pe lista va primi diferenţa dintre suma maximă totală
(4.274.880 lei) şi suma planurilor de afaceri aprobate aflate pe lista înaintea
ultimului plan, cu posibilitatea suplimentării sumei (prin acte adiţionale) în
cazul necheltuirii integrale a sumelor aprobate. În funcţie de numărul
planurilor de afaceri selectate (care poate fi mai mare decât 24 deoarece
există probabilitatea că media/plan de afaceri poate fi mai mică decât 40.000
euro), va fi stabilită Valoarea totală a finanţărilor solicitate (VTS) în urmă
adunării valorilor tuturor planurilor de afaceri din lista finală, iar VTS nu
poate depăşi suma maximă de 4.274.880 lei. În urmă stabilirii şi aprobării VTS,
va fi aprobată Valoarea totală a ajutoarelor de minimis aferentă tranşei
iniţiale de 75% (VT tranşă iniţială), care nu poate depăşi totalul de 3.206.160
lei. VT tranşă iniţială constituie baza pentru elaborarea contractelor de
subvenţii (valoarea primei tranşe este suma certă ce poate fi decontată pentru
planurile de afaceri selectate în cadrul 1.4, valoarea tranşei finale urmând a
fi stabilită în cadrul subactivitatii 2.3). Ulterior, se va stabili şi aproba
Valoarea totală a ajutoarelor de minimis aferentă tranşei finale (VT tranşă
finală)după următoarea formulă: VT tranşă finală = VTD - VT tranşă iniţială,
unde VTD reprezintă valoarea totală disponibilă de 3.480.000 lei conform
estimării din Bugetul proiectului. VTD a fost stabilită în Bugetul proiectului
la 3.480.000 lei (o medie de 145.000 lei a 32.562 euro pentru 24 planuri de
afaceri) datorită faptului că nu toate planurile de afaceri vor fi la valoarea
maximă de 40.000 euro (din analiză preliminară a reieşit o valoare medie de
34.891 euro) şi nu toate afacerile vor respecta regula de acordare a tranşei
finale (realizarea unor venituri din activitatea curentă de minimum 30% din
valoarea tranşei iniţiale, în termenul de 12 luni aferente etapei a II-a). Contractele
de subvenţie vor fi încheiate cu fiecare persoană în funcţie de valoarea
finanţării solicitate în planul de afaceri selectat, fiind prevăzută ca certa alocarea
primei tranşe de 75%, iar tranşa finală va fi acordată dacă este respectată
regula din Ghidul POCU 3.7 şi dacă există sume disponibile (metodologia de
alocare a VT tranşă finală este descrisă în cadrul subactivitatii 2.3).
Ø
se
va întocmi şi lista de rezervă cu planurile de afaceri pentru care nu există
sume disponibile, dar care pot fi finanţate în cazul unor retrageri sau a
realizării de economii. După finalizarea procedurii de selecţie, va fi
publicată lista finală cu planurile de afaceri selectate (în presă şi pe
site-urile Solicitantului, P1 şi P2) şi vor fi anunţaţi direct câştigătorii,
care vor fi imediat pregătiţi pentru semnarea contractelor de subvenţii. Pentru
planurile de afaceri respinse sau fără finanţare se vor comunica motivele
respingerii/depunctării/departajării (care vor fi obiective – neîndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate, neîndeplinirea criteriilor de calitate şi de
departajare) către toţi participanţii, iar aceştia vor putea contesta aceste
motive, în termen de 5 zile lucrătoare având posibilitatea de a aduce
justificări suplimentare pentru documentele depuse.
Procesul de selecţie descris mai sus
asigura: transparenţă (selecţia se bazează pe reguli şi proceduri clar
stabilite şi neechivoce, despre care sunt informaţi în prealabil toţi
participanţii, fiind asigurată şi comunicarea tuturor deciziilor), echidistantă
(toate persoanele şi toate documentele depuse sunt tratate în mod egal,
evaluate în mod imparţial pe baza criteriilor stabilite în metodologie,
indiferent de rasă, naţionalitate, etnie, limba, religie, categorie socială,
convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică
necontagioasa, infectare HIV, apartenenţa la o categorie defavorizată sau orice
alt criteriu asemănător) şi obiectivitate (criteriile sunt clare şi obiective –
condiţiile fiind cele din Ghidul POCU 3.7).
Comentarii
Trimiteți un comentariu