Selecţie planuri de afaceri

METODOLOGIA DE SELECŢIE A PLANURILOR DE AFACERI

Selecţia se va realiza în 3 paşi: eligibilitate, calitate şi departajare.

A. Modalităţi de selecţie – planurile de afaceri pot fi depuse de persoanele din grupul ţintă care au absolvit cursul Competenţe antreprenoriale sau au beneficiat doar de servicii de consultanţă pentru elaborarea planului de afaceri sau alte persoane interesate din diaspora care îndeplinesc următoarele condiţii (criterii de eligibilitate - eliminatorii):
a. planul de afaceri vizează înfiinţarea unei afaceri nonagricole în mediul urban;
b. persoana care depune planul de afaceri are reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau urban din Regiunile mai puţin dezvoltate ale României: V, NE, SE, S, SV, NV şi C;
c. persoana care depune planul de afaceri are vârsta de minimum 18 ani şi maximum 65 ani (nu este pensionar);
d. persoana care depune planul de afaceri posedă cetăţenia română;
e. persoana care depune planul de afaceri face dovada domiciliului sau rezidenţei în străinătate în ultimele 12 luni până la momentul înscrierii în grupul ţintă;
f. demonstrează experienþa antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi comerciale în străinătate, precum şi prin documente care să ateste experienţa specifică în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului, sau demonstrează capacitatea tehnică şi profesională printr-un contract de muncă sau de colaborare ori alt document similar, în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului, sau demonstrează cunostinţele de specialitate prin documente recunoscute de statul român, care să ateste absolvirea de studii de specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior din străinătate, ori prin alte documente ce certifica absolvirea unor cursuri de scurtă durata în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului.
g. persoana care depune planul de afaceri nu aparţine categoriei de tineri NEETs (care nu urmează nicio formă de învăţământ şi nici nu au un loc de muncă) cu vârstă între 16 – 24 ani;
h. planul de afaceri nu se adresează activităţilor economice enumerate la art. 5 din schema de ajutor de minimis asociată acestui programului de finanţare Diaspora Start Up;
i.planul de afaceri care prevede angajarea a minim 2 persoane;
j. valoarea planului de afaceri pentru care se solicită ajutor de minimis este de maxim 40.000 euro (în lei la cursul de schimb Inforeuro aferent lunii Octombrie 2016 de 4,453 lei/euro) şi prevede ca tranşa 1 să fie maxim 75% din finanţarea totală, iar diferenţa până la valoarea totală a ajutorului de minimis să fie solicitată după ce beneficiarul face dovada că a realizat din activitatea curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea tranşei iniţiale. În cazul în care acest termen nu este respectat, tranşă finală nu se mai acordă.
Persoanele şi planurile de afaceri care nu îndeplinesc toate condiţiile de eligibilitate, vor fi declarate respinse.

B. Criteriile de selecţie vizează finanţarea unor planuri de afaceri viabile şi de calitate care să asigure succesul şi sustenabilitatea afacerilor viitoare, să contribuie la ocuparea unui număr cât mai mare de persoane, să respecte principiile dezvoltării durabile şi să contribuie la realizarea temelor secundare POCU. Criteriile de selecţie a planurilor de afaceri sunt organizate în două categorii: criterii de calitate şi criterii de departajare.

C. Criterii de calitate (maxim 100 puncte)
Ø  Numărul de locuri de muncă nou create (maxim 10 puncte): 2 locuri de muncă (0 puncte), 3 locuri de muncă (5 puncte), ≥4 locuri de muncă (10 puncte);
Ø  Perioada de continuare a activităţii şi de menţinere a locurilor de muncă (maxim 10 puncte): timp de minim 18 luni (0 puncte), timp de minim 21 luni (5 puncte), timp de minim 24 luni (10 puncte);
Ø  Pregătire în domeniul antreprenorial şi al afacerii (maxim 10 puncte): persoana care depune planul de afaceri are şi poate demonstra pregătirea în domeniul antreprenorial sau al afacerii (0 puncte), persoana care depune planul de afaceri are şi poate demonstra pregătirea în domeniul antreprenorial şi al afacerii codul CAEN principal (10 puncte);
Ø  Descrierea afacerii şi a strategiei de implementare a planului de afaceri (maxim 10 puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară, structurată însă punerea în aplicare este incertă (5 puncte); este clară, structurată şi poate fi pusă în aplicare (10 puncte);
Ø  Analiza SWOT a afacerii (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine realizată (0 puncte); este clară, însă nu se bazează pe o apreciere realistă (2 puncte); este clară şi bazată pe aprecieri realiste (5 puncte);
Ø  Schema organizatorică şi politica de resurse umane (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară, bine structurată, însă nu prevede modalităţi clare de realizare (2 puncte); este clară, bine structurată şi prevede modalităţi clare de realizare (5 puncte);
Ø  Descrierea produselor/ serviciilor/ lucrărilor care fac obiectul afacerii (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară, bine structurată, însă nu este corelată în totalitate cu achiziţiile propuse în planul de afaceri (2 puncte); este clară, bine structurată şi este corelată în totalitate cu achiziţiile propuse în planul de afaceri (5 puncte);
Ø  Analiza pieţei de desfacere şi a concurenţei (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine realizată (0 puncte); este clară, însă nu se bazează pe o apreciere realistă/cunoaşterea situaţiei (2 puncte); este clară şi bazată pe o apreciere realistă/cunoaşterea situaţiei (5 puncte);
Ø  Strategia de marketing (maxim 5 puncte): nu este clară şi nici bine structurată (0 puncte); este clară, bine structurată, însă nu prevede modalităţi concrete de realizare (2 puncte); este clară, bine structurată şi prevede modalităţi concrete de realizare (5 puncte);
Ø  Proiecţii financiare privind afacerea (maxim 5 puncte): estimarea veniturilor şi cheltuielilor nu este corectă şi nu este bine structurată (0 puncte); estimarea veniturilor şi cheltuielilor este corectă, bine structurată, însă are un grad ridicat de incertitudine (2 puncte); estimarea veniturilor şi cheltuielilor este corectă, bine structurată, şi are un grad scăzut de incertitudine – mai multe variante de lucru (5 puncte);
Ø  Bugetul planului de afaceri (maxim 5 puncte): estimarea cheltuielilor pentru înfiinţarea şi funcţionarea afacerii nu este corectă şi nu este bine justificată (0 puncte); estimarea cheltuielilor pentru înfiinţarea şi funcţionarea afacerii este corectă, însă insuficient de bine justificată (2 puncte); estimarea cheltuielilor pentru înfiinţarea şi funcţionarea afacerii este corectă şi este bine justificată (5 puncte);
Ø  Contribuţia la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (maxim 5 puncte): nu sunt descrise produsele, tehnologiile sau serviciile care contribuie la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (0 puncte); sunt descrise, însă nu este clară contribuţia la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (2 puncte); sunt descrise şi este precizată contribuţia la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (5 puncte);
Ø  Contribuţia la tema secundară POCU sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor (maxim 5 puncte): nu sunt descrise activităţile care contribuie la tema secundară (0 puncte); sunt descrise, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt descrise şi este precizată contribuţia la realizarea temei secundare (5 puncte);
Ø  Contribuţia la tema secundară POCU inovare socială (maxim 5 puncte): nu sunt descrise activităţile care contribuie la tema secundară (0 puncte); sunt descrise activităţile, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt descrise activităţile şi este precizată contribuţia la realizarea temei secundare (5 puncte);
Ø  Contribuţia la tema secundară POCU utilizarea şi calitatea TIC (maxim 5 puncte): nu sunt descrise activităţile/soluţiile TIC care contribuie la tema secundară (0 puncte); sunt descrise activităţile/soluţiile TIC, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt descrise activităţile/soluţiile TIC şi este precizată contribuţia la realizarea temei secundare (5 puncte);
Ø  Contribuţia la tema secundară POCU cercetare, dezvoltare tehnologică, inovare (maxim 5 puncte): nu sunt descrise activităţile care contribuie la tema secundară (0 puncte); sunt descrise, însă nu este clară contribuţia la tema secundară (2 puncte); sunt descrise şi este precizată contribuţia la realizarea temei secundare (5 puncte).

D. Criterii de departajare – în urma aplicării criteriilor de calitate de la punctul C şi a realizării unei liste în funcţie de punctaj, se va realiza o departajare a planurilor de afaceri în funcţie de următoarele criterii:
Ø  maxim 20% din planurile de afaceri selectate să fie din categoria CAEN secţiunea G cu excepţia grupei 452, restul planurilor de afaceri din această categorie vor fi respinse (de exemplu la 24 planuri de afaceri, maxim 4 planuri din categoria menţionată vor fi menţinute pe lista, restul vor fi respinse);
Ø  maxim 30% din planurile de afaceri selectate să aparţină persoanelor care nu au mai participat la cursul Competenţe antreprenoriale, restul planurilor de afaceri depuse de această categorie de persoane vor fi respinse;
Ø  minim 10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri care contribuie la aplicarea principiilor dezvoltării durabile (de exemplu din totalul de 24 planuri de afaceri, minim 3 planuri trebuie să prevadă măsuri concrete de dezvoltare durabilă, care vor fi ordonate în funcţie de punctajul de la C);
Ø  minim 10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri pentru sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor;
Ø  minim 10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri de inovare socială;
Ø  minim 25% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri pentru utilizarea şi calitatea TIC;
Ø  minim 10% din planurile de afaceri selectate să prevadă măsuri ce vor promova concret consolidarea cercetării, a dezvoltării tehnologice şi/sau a inovării, prin derularea de activităţi specifice;
Ø  nu vor fi finanţate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemănare în ceea ce priveşte descrierea segmentului de piaţă, planului de management şi marketing şi bugetul detaliat;
Ø  planurile de afaceri propuse spre finanţare vor reflectă realitatea segmentului de piaţă vizat şi vor fi fundamentate tehnic şi economic, pornind de la informaţii verificabile în zona geografică de implementare a proiectului – prin excepţie pot fi selectate planuri de afaceri de tip franciză;
Ø  va fi verificată eligibilitatea cheltuielilor (subvenţii pentru înfiinţarea afacerii), valoarea solicitată urmând a fi diminuată cu cuantumul cheltuielilor neeligibile;
Ø  după departajarea planurilor de afaceri în funcţie de criteriile a) – l), se va întocmi lista finală cu planurile selectate şi valoarea lor şi se va realiza încadrarea în suma maximă totală de 4.274.880 lei pentru 24 planuri de afaceri (24 x 178.120 lei echivalentul a 40.000 euro la cursul Inforeuro din Octombrie 2016 de 4.453 lei/euro) şi implicit în suma maximă aferentă tranşei iniţiale de 75%, respectiv 3.206.160 lei. Pe lista vor fi minim 24 planuri de afaceri, iar ultimul plan de pe lista va primi diferenţa dintre suma maximă totală (4.274.880 lei) şi suma planurilor de afaceri aprobate aflate pe lista înaintea ultimului plan, cu posibilitatea suplimentării sumei (prin acte adiţionale) în cazul necheltuirii integrale a sumelor aprobate. În funcţie de numărul planurilor de afaceri selectate (care poate fi mai mare decât 24 deoarece există probabilitatea că media/plan de afaceri poate fi mai mică decât 40.000 euro), va fi stabilită Valoarea totală a finanţărilor solicitate (VTS) în urmă adunării valorilor tuturor planurilor de afaceri din lista finală, iar VTS nu poate depăşi suma maximă de 4.274.880 lei. În urmă stabilirii şi aprobării VTS, va fi aprobată Valoarea totală a ajutoarelor de minimis aferentă tranşei iniţiale de 75% (VT tranşă iniţială), care nu poate depăşi totalul de 3.206.160 lei. VT tranşă iniţială constituie baza pentru elaborarea contractelor de subvenţii (valoarea primei tranşe este suma certă ce poate fi decontată pentru planurile de afaceri selectate în cadrul 1.4, valoarea tranşei finale urmând a fi stabilită în cadrul subactivitatii 2.3). Ulterior, se va stabili şi aproba Valoarea totală a ajutoarelor de minimis aferentă tranşei finale (VT tranşă finală)după următoarea formulă: VT tranşă finală = VTD - VT tranşă iniţială, unde VTD reprezintă valoarea totală disponibilă de 3.480.000 lei conform estimării din Bugetul proiectului. VTD a fost stabilită în Bugetul proiectului la 3.480.000 lei (o medie de 145.000 lei a 32.562 euro pentru 24 planuri de afaceri) datorită faptului că nu toate planurile de afaceri vor fi la valoarea maximă de 40.000 euro (din analiză preliminară a reieşit o valoare medie de 34.891 euro) şi nu toate afacerile vor respecta regula de acordare a tranşei finale (realizarea unor venituri din activitatea curentă de minimum 30% din valoarea tranşei iniţiale, în termenul de 12 luni aferente etapei a II-a). Contractele de subvenţie vor fi încheiate cu fiecare persoană în funcţie de valoarea finanţării solicitate în planul de afaceri selectat, fiind prevăzută ca certa alocarea primei tranşe de 75%, iar tranşa finală va fi acordată dacă este respectată regula din Ghidul POCU 3.7 şi dacă există sume disponibile (metodologia de alocare a VT tranşă finală este descrisă în cadrul subactivitatii 2.3).
Ø  se va întocmi şi lista de rezervă cu planurile de afaceri pentru care nu există sume disponibile, dar care pot fi finanţate în cazul unor retrageri sau a realizării de economii. După finalizarea procedurii de selecţie, va fi publicată lista finală cu planurile de afaceri selectate (în presă şi pe site-urile Solicitantului, P1 şi P2) şi vor fi anunţaţi direct câştigătorii, care vor fi imediat pregătiţi pentru semnarea contractelor de subvenţii. Pentru planurile de afaceri respinse sau fără finanţare se vor comunica motivele respingerii/depunctării/departajării (care vor fi obiective – neîndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, neîndeplinirea criteriilor de calitate şi de departajare) către toţi participanţii, iar aceştia vor putea contesta aceste motive, în termen de 5 zile lucrătoare având posibilitatea de a aduce justificări suplimentare pentru documentele depuse.

Procesul de selecţie descris mai sus asigura: transparenţă (selecţia se bazează pe reguli şi proceduri clar stabilite şi neechivoce, despre care sunt informaţi în prealabil toţi participanţii, fiind asigurată şi comunicarea tuturor deciziilor), echidistantă (toate persoanele şi toate documentele depuse sunt tratate în mod egal, evaluate în mod imparţial pe baza criteriilor stabilite în metodologie, indiferent de rasă, naţionalitate, etnie, limba, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasa, infectare HIV, apartenenţa la o categorie defavorizată sau orice alt criteriu asemănător) şi obiectivitate (criteriile sunt clare şi obiective – condiţiile fiind cele din Ghidul POCU 3.7).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Înscriere preliminară Diaspora START-UP prin Asociația Spirit Românesc

Proiectul a fost prezentat comunității românești din Torino, vineri, 8 Decembrie